Sunday, November 30, 2008

Al-Fatihah

Negara dikejutkan dengan pemergian tergempar seniman negara Dato Syed Alwi di kediamannya pada pukul 8 malam 30 Nov 2008. Semoga rohnya dicucuri rahmat..Amin ya rabbi alamin.....
_
SENIMAN NEGARA DATO SYED ALWI BIN SYED HASSAN

Lebih dikenali sebagai seorang penulis,selain kebolehannya mengarah dan berlakon dalam drama pentas dan juga radio.Beliau antara tokoh drama tanah air yang mempunyai latar pendidikan khusus dalam seni teater.Syed Alwi dilahirkan pada 29 Mac 1930 di Pondok Tanjung,Kuala Kangsar Perak.Beliau mengasaskan kumpulan teater The Malayan Arts Theatre Group(MATG) pada tahun 1952.

Syed Alwi terkenal dengan hasil karyanya seperti drama"Alang Retak Seribu","Tok Perak " , "Desaria" , "Alang Trilogi Drama " Z:00 M 184" , "Hamba Allah" , "Di Kampung Di Kota " , "Masak-Masak" ; " I remember the rest house" , The Governor's Mansion" ,"Member of the Club " dan yang terbaru "Keris"

Pada tahun 1994 beliau telah dikurniakan Anugerah Datuk Paduka Mahkota Perak yang membawa gelaran Dato'.Pada tahun 2002, Dato Syed Alwi Hassan dimasyhurkan sebagai penerima anugerah Seni Negara atas segala sumbangan beliau kepada perkembangan kesenian di Malaysia.
(kenangan bersama Seniman Negara Allahyarham Dato Syed Alwi ketika
di bawah pengarahan beliau dalam persembahan teater "KERIS")

2 comments:

Pegawai Khalwat said...

Al- fatihah

Bin Basra said...

Al-Fatihah,
Moga allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.