Monday, October 20, 2008

Persembahan

Persembahan atau pementasan yang hebat mempunyai intergriti Setiap elemen adalah tepat, tiada satu pun yang tersisih. Ianya elegen keseluruhan bahagiannya sepadan secara wajar tanpa sebarang kesukaran atau ketegangan. Ianya mempunyai inevitabiliti, ianya harus seperti yang sepatutnya dan mana-mana pindaan akan menyebabkan serba tak kena. Ianya unik , produksi-produksi lain mungkin serupa dengan produksi ini tetapi mereka tidak dapat memikat kualiti yang sama atau menghasilkan efek atau kesan yang sama. Ianya menambat perhatian, ia melibatkan , ia menghiburkan , ia menjebakkan . Ianya bergema. Imej-imejnya sering muncul kembali dan ianya indah. Imej-imejnya dan reka bentuknya membentuk struktur yang padu yang mengkomuniket bukan sahaja makna malah kepuasan estetik. Keindahan itu bukan secara kebetulan mahupun dibuat-buat atau pura-pura.... itulah yang menyebabkan persembahan itu menakjubkan.


(entri ini ditulis selepas mengikuti beberapa latihan bersama kumpulan-kumpulan teater di Tanjung Penaga.)

8 comments:

tegezoot said...

bahasa tingkat tinggi, sat nak cari tangga! err, ada lift tak?

Butaseni@Wan Raja said...

dari sini kotak pengalaman hang lagi besaq.buat masa ni,apa yang hang belajaq tak rugi kalau hang praktikkan dan bimbing kumpulan kumpulan di tanjung penaga ni ke landasan yang betoi,kepakaran hang amat didahagai.

satu hari nanti hg pun akan teringin nak duduk dan tonton teater dari generasi baru yang guna mathod hang.

tey ak?

artsoul said...

ada kena mengena dgn SOFEA ka?????

aku pun nak naik lift gak...

tegezoot said...

artsoul- ang nak naik lift boleh, tapi bagi aku naik dulu! meluat naik sama2 dgn ang!

artsoul said...

tegezoot...ape ni ckp mcm ni,kite nk naik lift dgn die,jual mahal pulak..tak suke arrrrr..menyampah arrrr...jom la naik same2,jom laaa...jom arrrr...
tak mau jadi blogger dah la mcm ni!:p

Malaysia Tanahairku said...

Seni persembahan teater gabungan pelbagai seni. Penulis berhasrat untuk terus mengangkat martabat seni persembahan supaya mencapaikan nawaitu yang jelas sebagai usaha mendidik masyarakat, bukan sekadar proganda tetapi mesej yang hendak disampaikan adalah satu pendidikan sahsiah kepada penonton. Tiada apa yang diharapkan penulis kecuali seni persembahan dapat berdiri walaupun tidak melebihi cerita di layar kaca dan di layar perak, tetapi mampu setanding dengan kedua-duanya. Penulis mohon berikan sokongan pada penulis dan doakan kejayaan untuk penulis supaya hasrat murni penulis dalam perjuangan ini berjaya.

Anak Antu Seni said...

tegezoot...
nak naik atas komtar ka ?

buta seni..
mathod aku ? mungkin satu hari nanti... insyallah..

artsoul..
tersangat la ada..

tegezoot..
sama la, x mo naik ngan dia..

artsoul..
x malu sungguh

matarakyat...
steady bro sekrang dah muka mata jadi mata rakyat..

PuTeRi CaHaYa said...

aku naik lift dgn hg...leh?